Om mig - Onigiri Produktion
Karin Boo, video, videojournalist, film, sociala, medier
14
page-template-default,page,page-id-14,ajax_fade,page_not_loaded,,overlapping_content,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Om mig

Jag som driver Onigiri Produktion heter Karin Boo och har jobbat för olika företag med film för sociala medier de senaste fem åren.

Innan Onigiri jobbade jag i ca tio år som nyhetsreporter på olika nyhetsredaktioner, bland annat Ekot, TV4 Nyheterna och SVT i Norrköping. Där lärde jag mig konsten att hitta en vinkel och att berätta en historia. I botten har jag en masterexamen i journalistik från Stockholms universitet.

Konstnärliga klipp med kvalité

Jag använder en kamera som har fullformatssensor, vilket innebär att man kan nyttja objektivet fullt ut. Jag har en förkärlek för korta skärpedjupet, mitt favoritbländartal är 2,8. För bästa möjliga ljudkvalité spelar jag in alla intervjuer med Sennheisers högkvalitativ mygga MKE 40-EW, som klarar hårda krav på bra ljud.

När det gäller ljus använder jag mest Profotos B10, som både har konstant ljus för film och blixt för stillbild. Jag anpassar sedan ljusformare beroende på jobb men har som standard med ett vitt paraply eftersom de ger ett mjukt och naturligt ljus.

Om det är möjligt använder jag gärna så lite artificiellt ljus som möjligt, då jag upplever att människor framför kameran ofta blir mer naturliga om de inte känner att produktionen inte är för stor. I många fall använder jag i stället andra metoder, som reflektorer, högre ISO-tal, kort skärpedjup och framförallt tittar jag mycket på hur jag placerar personen bäst i rummet, i förhållande till lampor i tak och fönster.

Jag läser alltid av färgtemperaturen i rummet med en speciell mätare, för att personen framför kameran ska få rätt hudfärg.

Som journalist i botten är jag också medveten om att man ibland behöver fånga ett ögonblick medan det händer, att själva ögonblicket är viktigare än rätt ljussättning. I de fallen, då man inte kan styra det som ska filmas, använder jag kort skärpedjup och högre ISO-tal för att ändå fånga det som händer så snyggt som möjligt. Jag anpassar bilder och ljus efter uppdrag. Du får gärna ha önskemål om hur mycket eller lite externt ljus du önskar beroende på uppdrag.

Mina personliga preferenser när det gäller ljus är framförallt naturligt ljus med reflektorer eller artificiellt ljus som liknar det naturliga. Jag tycker väldigt mycket om bilder som är bakbelysta och som får personen att träda fram i bilden.

Program jag använder: Final Cut, After Effects, Photoshop, Lightroom, InDesign och Illustrator.

Van att arbeta med personer ovana framför kameran

Jag har lång erfarenhet av att intervjua och träffa personer som aldrig tidigare stått framför en kamera. Min inställning är att alla kan bli bra på bild, bara man får rätt förutsättningar. Personer jag filmat brukar se avslappnade och naturliga ut.

Som person är jag lugn, vilket brukar vara en förutsättning för att få personer jag filmar också ska känna sig så lugna som möjligt. För mig är det viktigt att alla ska kunna presentera sig på bästa möjliga sätt och jag tycker det är roligt att arbeta fram det absolut bästa i olika situationer.

Namnet ”Onigiri”

Många frågar mig vad namnet ”onigiri” kommer ifrån. För mig känns det roligt med en koppling till Japan som jag har en nära relation till efter alla mina år som utbytesstudent där. Onigiri kallas de små risbollar som många japaner äter till mellanmål och som finns i varje snabbutik.

Jag åt dem ofta som snabbmat men kände ändå jag fick i mig något bra då de består av ris, sjögräs och fisk. Det är också så jag ser på mitt sätt att göra film för sociala medier. Som snabbmat – för att du ska få färdiga videoklipp snabbt – men de ska vara gjorda med känsla och kvalitet.